Skip to content

Stor satsning på danske batterier til elbiler

Den taiwanske batterikoncern Amita vil sammen med to danske iværksættere bringe batteriproduktion for milliarder tilbage i Danmark. Fra 2011 skal ny dansk fabrik producere 40.000 batterier om året til fremtidens europæiske elbiler.

Den danske vision om at blive globalt testcenter på teknologi til fremtidens elbiler får nu et rygstød fra uventet kant. Den taiwanske batterivirksomhed Amita, der er datterselskab af verdens største batteriproducent GP Batteries, går målrettet efter at bygge en ny fabrik i Danmark, der skal producere litium-polymer-batterier til europæiske elbiler.

Dermed er der pludselig kommet nyt liv i dansk batteriindustri fire-fem år efter, at Danionics måtte lukke i Odense og Thisted og flytte produktionen til Asien.

Amitas adm. direktør Jim Cherng har netop underskrevet en aftale om at etablere den kommende batterifabrik med de to danske iværk0sættere Brian Hoehl og Lars Munksø, der skal stå i spidsen for det nye selskab Positive Energies. Brian Hoehl og Lars Munksø har tidligere arbejdet tæt sammen med Amita om batterier til titusindvis af eldrevne cykler og scootere i deres tidligere selskab Protanium.

»Det ligger nu fast, at vi starter batteriproduktion op herhjemme. Det kræver selvfølgelig en ret stor investering især til produktionsudstyr, men vi forventer at have investorerne på plads inden for få måneder,« siger Lars Munksø.

Mia-salg i nyt selskab

Jim Cherng forventer, at fabrikken i Danmark fra 2011 vil producere omkring 40.000 elbilsbatterier om året, hvilket vil sikre en milliardomsætning i det nystartede danske selskab.

»Vi går efter en fabrik, der producerer 3000-4000 elbilsbatterier om måneden. Det lyder måske ikke af så meget, men det er faktisk en forholdsvis stor batterifabrik, da der er tale om store batterier med rigtig mange battericeller, « siger Jim Cherng til dagbladet Børsen. Amita har planer om at åbne lignende fabrikker i Kina og USA. Og det er ikke tilfældigt, at den europæiske fabrik ender i Danmark.

»Den danske regering har skabt et rigtig godt virksomhedsmiljø inden for elbiler. Afgiftsfritagelsen af elbiler (foreløbig frem til 2012, red.) er utrolig vigtig for bilernes udbredelse. Det er derfor, vi har valgt Danmark,« siger Jim Cherng.

Fabrikken i Danmark går stik imod strømmen af udlicitering fra Europa til lavtlønslande, men ifølge parternes beregninger er det 20-25 pct. billigere at producere batterierne i Danmark i stedet i Taiwan og fragte dem til Europa. Besparelsen skyldes især, at færdige batteripakker betragtes som eksplosivt gods, der er dyrt at sejle til Europa. Desuden bliver høje danske lønomkostninger ikke den store byrde for fabrikken, da produktionen er fuldautomatiseret og derved kræver forholdsvis få medarbejdere. Hele produktionslinjen vil blive direkte kopieret fra den nuværende batterifabrik i Taiwan. Det samme gør batteriteknologien og de patenterede løsninger, som Amita stiller til rådighed for Positive Energies til fordel for en ejerandel på 20 pct. af det nye selskab.

Koncept kopieres

»Hele konceptet for fabrikken kopierer vi fra Taiwan. Derfor bliver det langt billigere at etablere end de batterifabrikker, som en række store teknologivirksomheder vil starte op helt fra bunden, « siger Lars Munksø.

Han vil ikke kommentere, hvor mange penge fabrikken kommer til at koste, men siger til Børsen, at beløbet ligger betydeligt under en milliard kroner.

Det særlige ved batterierne fra Amita og Positive Energies er, at de produceres som moduler, der kan seriekobles alt efter, hvor lang køreradius, kunden ønsker. Det betyder, at man kan få en elbil til at køre 500 kilometer per opladning, hvis man har penge og plads til den kæmpestore batteripakke. Lige så relevant er det, at man uden yderligere udviklingsomkostninger kan levere et meget billigt batteri, hvis kunden kun har brug for 60-70 kilometer.

Dermed har Positive Energies ifølge Lars Munksø og Jim Cherng et fleksibelt koncept, der hurtigt kan tilpasses de mange europæiske bilfabrikker, der vil lancere elbiler inden for de næste to-tre år.

»Vores planer hænger naturligvis ikke sammen med det nuværende marked for elbiler. Lige nu er der formentlig under 2000 elbiler på asfalten med et lithiumbatteri i hele verden. Planerne bygger på den meget tore forventning, der er til efterspørgslen på batterierne i de kommende år,« siger Lars Munksø.

Børsen tirsdag 20. oktober 2009, side: 4